رژیم غذایی مدیترانه ای برای درمان بیماری های قلبی بهتر از استاتین است

30 اوت 2016- بر اساس یک مطالعه جدید رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند در درمان بیماری های قلبی موثرتر از استاتین ها عمل کند.

این رژیم غذایی شامل مصرف مقادیر زیادی سبزیجات، ماهی، آجیل و روغن های سالم است، در مطالعات قبلی مشخص گردید این رژیم غذایی به نفع کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت می باشد

علاوه بر این، افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی نسبت به افراد غیردیابتی هستند، بهمین دلیل این یافته ها برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 بسیار مهم است.

در این مطالعه ی جدید، 1200 فرد ایتالیایی مبتلا به بیماری های قلبی بیش از هفت سال تحت بررسی و نظارت قرار گرفتند و تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای بر بقای آنها مورد بررسی قرار گرفت.

خطر مرگ در کسانی که از یک رژیم غذایی مدیترانه ای تبعیت می کردند، 37 درصد کاهش یافت و در این میان مصرف زیاد سبزیجات بیشترین تاثیر را در بقا داشت.

دانشمندان موسسهی IRCCS Neuromed، در ایتالیا می گویند: تحقیقات قبلی آنها نشان داده است مصرف استاتین ها، که داروهای کاهنده کلسترول هستند، مرگ و میر را در میان بیماران مبتلا به بیماری های قلبی تنها 18 درصد کاهش می دهد.

نویسنده ی ارشد این مقاله، پروفسور de Gaetanoمعتقد است که این یافته های جدید فوق العاده اند و سیستمهای خدمات بهداشت ملی بهتر است برای خرید و مصرف سبزیجات به افراد مبتلا به بیماری قلبی یارانه اختصاص دهند.

او افزود: خدمات بهداشت ملی برای داروها سوبسید یا یارانه می پردازد، اما برای سبزیجات مبلغی پرداخت نمی کند، دولت باید کمکها را به سمت غذاهایی که رژیم غذایی مدیترانه ای را تشکیل می دهند، سوق دهد.

پزشکان باید رژیم غذایی را برای بیماران قبل از تجویز دارو در نظر گرفته و روشهای تغذیه ی سالم را به بیمارن خود آموزش دهند. به گفته ی پرفسور de Gaetano، بیمارانی که هنوز هم از لحاظ نظری به استاتین نیاز دارند، می توانند دوزهای پایین تری از این دارو را در حالی که از یک رژیم غذایی مدیترانه ای تبعیت می کنند، مصرف نمایند، بدین ترتیب می توانند خطر عوارض جانبی استاتین، مانند درد عضلانی را در خود کاهش دهند.

پروفسور جرمی پیرسون، معاونت پزشکی بنیاد قلب بریتانیا، گفت: خوب است که بدانید حتی اگر شما در حال حاضر دارای سابقه ی بیماریهای قلبی عروقی هستید، با تبعیت از یک رژیم غذایی مدیترانه ای می توانید خطر مرگ را در خود کاهش دهید. این مطالعه نشان می دهد که حتی اگر شما در حال حاضر تحت مراقبت های پزشکی هستید، اگر از یک رژیم غذایی مدیترانه ای تبعیت کنید، فواید بیشتری را بدست خواهید آورد. اگر شما تاکنون حمله قلبی یا سکته مغزی را تجربه کرده اید، حفظ یک شیوه زندگی سالم واقعا مهم است و همچنان برای شما فوایدی را بهمراه دارد.

محققان اشاره کردند که این یافته ها مشاهداتی بوده و قادر به ارائه ی یک رابطه ی علی و معلولی نیستند، طرح بعدی محققان بررسی علت دقیق تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای بر کاهش خطر مرگ زودرس است.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2016/aug/mediterranean-diet-better-for-treating-heart-disease-than-statins,-study-suggests-98018373.html